Projekt "Muzyki Razem Słuchamy, Lepiej się Poznajemy - Między Pokoleniami i Narodami"
W ramach Programu eTwinning nasze przedszkole wraz z przedszkolem z Norwegii bierze udział w międzynarodowym projekcie
"Muzyki Razem Słuchamy, Lepiej się Poznajemy - Między Pokoleniami i Narodami"
OPIS PROJEKTU:
E.J. Delcroze powiedział: „Wychowanie jest sztuką, a sztuka - to najbardziej aktywny wychowawca”
Zainteresowanie światem muzyki należy kształtować od najmłodszych lat, ponieważ muzyka jest bardzo ważnym elementem w życiu każdego człowieka. Muzyka kształtuje w nas treści o charakterze estetycznym, które mają wpływ na nasz rozwój.
Aktywne wychowanie przez sztukę wspomaga rozwój wychowawczy ale także rozwija wyobraźnię, uwrażliwia na otaczające piękno, rozwija słuch muzyczny i poczucie estetyki.
Projekt obejmuje działania z zakresu: ruchu przy muzyce, słuchania muzyki, śpiewu, aktywności tanecznej, gry na instrumentach, tworzenia muzyki, a także działalności plastycznej zainspirowanej muzyką oraz rozwijanie twórczości językowej dziecka. Projekt zakłada rozwijanie mowy dziecka po przez tworzenie opowiadań do wysłuchanego utworu, wymyślanie tytuł utworu, itp.
Tylko muzyka daje, tak szerokie możliwości twórczego działania i kształtowania osobowości. Sprzyja ona twórczym poszukiwaniom i odkryciom w atmosferze radosnej zabawy i odprężenia.
W projekcie zostaną wykorzystane elementy metody: aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss, Pedagogiki Zabawy „Klanza”, Emila Jagues- Delcroze’a, Karola Orffa.
EFEKTY NASZEJ WSPÓŁPRACY:
http://new-twinspace.etwinning.net/web/p85699
CELE PROJEKTU:
1. Rozwijanie aktywności muzycznej
2. Rozwijanie umiejętności:
- słuchania muzyki
- nabywania wrażliwości muzycznej
- poczucia rytmu
- słuchu muzycznego
- wyobraźni muzycznej
- nauki piosenek
- ekspresji plastycznej
- estetyki ruchu
- określania nastroju, tempa oraz dynamiki utworu
- rozróżnianie dźwięków wysokich i niskich
- tworzenia akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych
- odkodowywania i kodowania tematu muzycznego
- wymyślanie tytułu do wybranego tematu muzycznego
- tworzenie opowiadań zainspirowanych utworem muzycznym
3. Poznawanie utworów znanych autorów muzyki poważnej
4. Prezentowanie elementów kultury i folkloru swojego kraju i regionu
5. Rozwijanie świadomości innych kultur i tradycji
6.Stworzenie atmosfery przyjaznej i radosnej zabawy
7. Stworzenie sytuacji do zaprezentowania się nowym kolegom
8. Rozwijanie współpracy w zakresie wymiany doświadczeń, pomysłów
9.Kształcenie umiejętności w zakresie ICT
10.Zdobywanie umiejętności pracy w zespole
11. Umożliwienie przeżywania małych ale znaczących sukcesów, które będą wzmacniały wiarę we własne siły
12. Kształcenie więzi międzypokoleniowej
PROCESY PRACY:
- Koordynacja planu pracy i akceptacji przez wszystkich partnerów
- Omówienie realizacji planu zajęć i ustalenie spotkań w sieci
- Sprawdzenie integracji projektu z realizowanym programem w przedszkolu
- Przedstawienie efektów pracy z dziećmi za pomocą poczty elektronicznej do każdego
z partnerów projektu - Prezentacja osiągniętych rezultatów na stronie internetowej: Twinspace, Wikispace, Bliżej Przedszkola, Przedszkolowo.pl
ZAPLANOWANE DZIAŁANIA:
Październik:
„Muzyczna wizytówka” - muzyka zbliża, choć nie znam twojego języka -
- poznajemy się nawzajem
- przedstawienie charakterystycznego utworu muzyki poważnej dla swojego kraju
- zaprezentowanie kroków tańca ludowego
Listopad:
„Muzyka jest wszędzie”
- wsłuchiwanie się w odgłosy dochodzące z otoczenia
- poszukiwanie przedmiotów wydających ciekawe dźwięki
Grudzień:
„W świątecznym nastroju” – kolędy, które znamy
- zaprezentowanie znanej kolędy
- przedstawienie programu przygotowanego z okazji świąt Bożego Narodzenia
Styczeń:
„Muzyczne zagadki”- „Karnawał zwierząt” Camille'a Saint-Saensa
- tworzymy muzyczną zagadkę dla rówieśników,
- rozwiązujemy muzyczna zagadkę
- wykonanie rysunku do zagadki - utworu
Luty:
„Muzyczne malowanki” - „W grocie króla gór” Edwarda Griega
lub „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego
- ekspresja plastyczna do wybranego utworu
- oddawanie nastroju utworu kolorem
Marzec:
„Piosenkę znamy więc wam zaśpiewamy”
- poznanie struktury rytmicznej i melodycznej piosenki, zapamiętanie tekstu,
- zaprezentowanie piosenki rówieśnikom
Kwiecień:
„Utwór znamy i na instrumentach gramy”
- gra na instrumentach perkusyjnych
- tworzenie akompaniamentu do wybranego utworu muzycznego
Po zrealizowaniu planowanych działań na dany miesiąc każda ze stron przygotuje relację – reportaż – sprawozdanie z przebiegu zajęć, które zostanie umieszczone w przestrzeni Twinspace, Wikispace, Bliżej przedszkola, Przedszkolowo. pl
EFEKTY I KORZYŚCI:
- Dziecko będzie miało otwartą i twórczą postawę wobec muzyki.
- Nabędzie umiejętności rozpoznawania nastroju muzycznego zawartego w utworze.
- Śmiałości w interpretowaniu muzyki słowem, ruchem, kolorem.
- Będzie zainteresowane różnymi rodzajami muzyki oraz odmiennością kulturową.
- Będzie gotowe do podejmowania aktywnych działań muzycznych oraz wyrażania emocji za pomocą twórczej ekspresji.
- Dziecko będzie posiadało umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów w sposób werbalny i niewerbalny.
- Doświadczy: dobrowolnej chęci zabawy, unikania rywalizacji i uznania pozytywnych przeżyć jako wartości, pobudzenia wszystkich poziomów komunikowania, wykorzystania różnych środków wyrazu.
- Wzmocni więzi rodzinne, nauczy się okazywania szacunku dla osób starszych oraz docenienia ich wiedzy i mądrości życiowej.
- Powstanie również szereg dokumentacji multimedialnych ze zrealizowanych działań w postaci publikacji, zdjęć, filmów oraz prezentacji.
NARZĘDZIA ICT:
Publikowanie na: Twinspace, Bliżej Przedszkola, Przedszkolowo.pl
Komunikacja: e-mail, Skype
Tworzenie i obróbka materiałów Power Point, Movie Maker, komputer, cyfrowy aparat, Internet,
LICZBA UCZESTNIKÓW : 50